Açık ve dürüst iletişimin sağlıklı bir ilişkinin anahtarı olduğunu ve günümüz tüketici ortamında her zamankinden daha büyük önem taşıdığını söyleyebiliriz. Değişen dünyayla beraber Pazar değişiklikleri de “denenmiş ve doğru” taktiklerinin evrimini bizlere dijital alanda gösterirken medya ve kuruluşlarını sekteye uğrattı. Tüketiciyi dinlemek, görüşlerini, tutumlarını analiz etmek ve yorumlamak Halkla İlişkiler sektörünün temel taşıdır. Bugün tüketici istediği ürüne anında erişebilmek istiyor, bu ancak dijital ortamla sağlanabilir ve devamlılığını getirmek isteyen şirketlerin her biri dijital dünyayla tanışmalı, ürünlerini herkesin ulaşabileceği mecralarda sergilemelidirler.
PR, son yıllarda oldukça büyük bir değişime uğradı hatta hala değişiyor her geçen gün yeni trendleri bünyesine ekliyor diyebiliriz. Ortam değiştikçe ve teknoloji herkes tarafından kullanılabilir hale geldikçe işletmeler yaptıklarını halka duyurmanın etkili yollarını da buldular.
Daha sonra, bütün dünyada hiç beklenmeyen bir anda virüs salgını meydana geldi Covid-19. Bununla beraber her kriz için hazırlanmış halkla ilişkiler planları da sahneye çıktı. Tüketici taleplerinin değişmesi ve dijitalleşmesi üzerine şirketler bu değişime ayak uydurabilmek ve ürünlerini tüketiciye ulaştırabilmek için dijital çağda yeni yollar arıyorlar. PR ajanslarının yaratıcı ve pragmatik kriz iletişimleri sayesinde bir çok şirket yönelmesi gereken tarafı PR ajansları rehberliğinde buldu. İstanbul’un en iyi PR ajansları hem bünyesinde bulunan markalara yaratıcı içerikler üretirken hem de yeni marka anlaşmalarına gittiler.
Önümüzde ki yıllarda dijital PR’ın rolü geleneksel PR taktiklerinden daha fazla olacak. Şimdiden İstanbul’un en iyi PR şirketleri bütçelerinin büyük bir kısmını dijital PR alanına yatırıyor ve gelecekte daha fazla kazandıracağını biliyor. Geleneksel PR yapan şirketlerin ise geride kalma riski oldukça fazla. Peki geleceğin PR trendleri neler biraz bakalım;
ETKİLEŞİM İÇERİĞİ TRENDİ!
Günümüz tüketicileri ve sosyal medya kullanıcıları artık statik reklamlar yerine yüksek etkileşimli reklam ve içeriklerini tercih ediyorlar. Canlı yayınlar ile influencerların bir ürünü kullanma yolculuğunu anlattığı ve deneyimlerini paylaştığı, bununla birlikte online etkinlikler, anketler, testler ve oyunlar ile tüketiciyi alışverişe yönlendirmesi bekleniyor . Etkili Halkla İlişkiler ve iletişim, müşterinin sosyal ve dijital ayak izinin tüm yönlerini göz önünde bulundururken bunlara yeni yollar keşfetmeli ve dinamik çözümler üretmelidir. İnsanların etkileşimli içerik için artan açlığı yakın zamanda daha fazla yaygınlaşacak olan VR ve AR ile farklı ama beklenen yöne doğru evrilecek; yani sanal gerçeklik ve arttırılmış gerçeklik olacak.
VR/AR
Sanal Gerçeklik; kişiye tamamen etkileyici bir deneyim sunan, simüle edilmiş, üç boyutlu dünyalar yaratır. Bu ise reklamcılık sektörü için en mükemmel bir araç olduğu anlamına gelebilir. Dünyanın en iyi reklam ajansları her alanda dijital dünyanın nimetlerinden faydalanırken sanal gerçeklik fırsatını hangi pazarlarda kullanabileceğinin araştırmalarını yapıyor ve bütçelerinin bir kısmını da bu alana yatırıyorlar. Tamamen orijinal bir deneyim ve etkileşim vaad eden sanal gerçeklik, kişilerin deneyimledikleri ürün ile olumlu ve duygusal bir bağ kurmalarını sağlar. Sanal geçeklik reklam ve pazarlama dünyasında bir ürün hakkındaki etkiyi arttırmak için kullanıcının ilgi alanlarına ve çıkarına yönelik benzersiz bir deneyim sağlar.
Arttırılmış Gerçeklik ise; kişinin çevre görüşüne bilgisayar tarafından üretilen görüntüleri kişinin fiziksel olarak bulunduğu ortama aktarmasıdır. Bugün kullandığımız Snapchat, Instagram, Facebook , Google, Microsoft ve Apple gibi firmaların ürettiği kamera filtrelerinin hepsi birer arttırılmış geçeklik ürünüdür.
GELİŞMEKTE OLAN START-UP VE İÇERİK ÜRETİMİ UYGULAMALARINA DİKKAT!
Yeni pazarlama alanınız bu yeni nesil içerik üretmeye teşvik eden uygulama olabilir. Ürününüzü ya da verdiğiniz hizmeti daha kolay duyurmak için kullandığınız köklü sosyal medya platformlarının yerini yarın yeni bir girişim alabilir. Her zaman takipte olmak ve yeniyi keşfetmek için heyecanlı olmalıyız. PR ajansları her gün değişen ve genişleyen dijital dünyada müşterisine en uygun ve hedef kitlesine en kolay ulaşabileceği dijital platformları takip eder ve orada ürünleri pazara dahil eder.
INFLUENCER ETKİLEŞİMLERİ
Son yıllarda pek çok sosyal medya influencerı markalı ve sponsorlu içeriklerden büyük paralar kazanıyorlar, ancak asıl soru yatırıma değip değmeyecekleri oldu. 2020’de durum influencerlar için değişmeye başladı. Tüketiciler artık kendileri için özgün olmayan markaları temsil eden influencerlardan daha az satın alıyor ve gün geçtikçe azalmaya devam ediyor. Daha özgün ve kendi tarzına ve yaşam biçimine uyan markaları temsil eden macro-influencerların daha fazla tercih edileceğini görmeye başlayacağız.
SESLİ ARAMA OPTİMİZASYONU VE CHATBOT İLE İLETİŞİM
Sesli arama optimizasyonu gelecek yıllarda da popülerliğini arttıracağa benziyor. Tüketiciler şu an da Siri, Google Asistan, Alexa ve Bixby en sık kullanılan sesli optimizasyonlar. İnsanlar hayatın yoğunluğu ve koşuşturması içinde sesli aramayı daha kolay buluyorlar ve aramak istediklerini sesli komutlarla yapıyorlar. İşletmeler, müşterileriyle daha derin ilişkiler kurmak için web sitelerinde sohbet botlarını daha sık kullanmaya başlayacaklar. Doğru soruları soran tüketiciye dijital ekip tarafından cevap verilecek ve tüketicinin sevdiği ya da beğenmediği ürünler hakkında data toplayabilecek. Bu da doğru ürünün doğru tüketiciye ulaşmasını sağlarken özgün ve anlamlı etkileşimi yaratabilir. PR ajansları öncelikle şirketinizin nasıl bir etkileşime ihtiyacı olduğu belirler buna göre size uygun dijital geliştirmeleri önerir, projelendirir ve hayata geçirir.
PR VE GENİŞLEYEN UZMANLIK
PR, dijital medya, sosyal medya, video üretimi ve influencer iş birliklerinin çok daha fazlasını kapsayan içerikler ve yaratıcı üreticilik ile medya erişiminin ötesine geçecek. Her PR ajansının başarılı olmak için bu alanlarda uzmanlara ihtiyacı yoktur; bunun yerine, müşterinin sürekli değişen ihtiyaçlarını gözlemlemek, yorumlamak ve analiz etmek, şirketleri kriz anında yaratıcı çözümlere kavuşturmak başarılı olmalarına olanak sağlayacaktır.
GELİŞTİRİLMİŞ KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ MARKA DENEYİMİ
Bir dizi dijital tüketici davranışlarından yararlanılarak geliştirilmiş kişiselleştirilmiş öneriler, ürünü satın alma olasılığı en yüksek olan kişilerin önüne özel olarak seçilmiş yüksek oranlar hedeflenmiş reklamlar sunar. Sürekli değişen yapay zeka algoritmaları her ne kadar bunu daha zor hale getirse de yeni teknolojiler kişiye özel reklam geliştirmede daha iyi hale gelecektir. Teknolojiyle beraber PR uzmanları müşterinin satın alma motivasyonunu doğru analiz ettiğinde en iyi sonuçları almak kaçınılmazdır. Bugün PR sektöründe yeni teknolojiyi benimsemenin önündeki ana engellerden biri küçük ve orta ölçekli ajansların çoğunu fiyatlandıran yüksek maliyetlerdir. Bu yeni teknolojiler uzmanlık alanlarına yerleştikçe ve sektörün bütçelerine uyum sağladıkça, sosyal medya ve raporlama araçlarına daha fazla ajansın erişimi olduğunu göreceğiz. Bu da, verilere erişebilirlik ile gerçekleşecek, ajansların ve müşterilerin bütçeleri daha iyi kullanmalarına ve sonuçların daha doğru almalarına olanak sağlayacaktır.